• متن شایعه

     

    " خلاصه ی دلیل عقلی طرفداران ولایت مطلقه ی فقیه این است که چون هر جامعه ای به حکومت و رهبر نیاز دارد و فقیه از غیر فقیه شایسته تر است و نیز لازم است که احکام الهی در جامعه پیاده شود ، فلذا حکومت باید دینی و رهبر آن باید اعلم فقها باشد
    در جواب می گویم
    اولا: دلیل نقلی داریم که تا ظهور امام زمان علیه السلام قیام نکنید و حکومت تشکیل ندهید  
    ثانیا: لزوم تشکیل حکومت ، وجوب اطاعت مطلق از رهبر غیر معصوم را نمی رساند  
    ثالثا: اطاعت مطلق از کسی طبق اجماع علمای شیعه در بحث با اهل سنت ، لزوم و وجوب وجود عصمت در آن شخص را می رساند و چون آقایان خمینی و خامنه ای معصوم نیستند پس ولایت مطلقه هم ندارند
    رابعا: اختیار ، صلاحیت می خواهد و چون صلاحیت فقهای غیر معصوم با ائمه معصومین علیهم السلام یکی نیست فلذا اختیارات آنها هم متفاوت خواهد بود یعنی ولایت فقیه همان ولایت معصوم نیست
    خامسا: به باور شیعه حکومت باید به کسی داده شود که ولایت دارد و امام به این خاطر که اعلم است ، اشجع است ، مدبر است ، مؤمن است و از این قبیل بر مردم ولایت ندارد بلکه چون بر مردم ولایت دارد ، لازم است این ویژگی ها را داشته باشد ! ولی پیروان ولایت غیر معصوم در واقع خلاف این را می گویند ؛ زیرا در واقع مدعی هستند که صرف داشتن فقاهت و عدالت ، موجب کسب جواز ولایت می شود !  
    سادسا: دین "ظاهری" دارد و "باطنی" و کسی می‌تواند "ظاهر" دین و احکام را در جامعه محقق کند که به "باطن" آن دسترسی داشته باشد و چون تنها 12 معصوم به این باطن دسترسی دارند حکومت ظاهری نیز بایستی به آنان سپرده شود و چون امثال آقای خامنه ای به باطن دین دسترسی ندارند پس حق حکومت ظاهری نیز ندارند
    سابعا: خداوند در سوره نساء آیه 59 مرجع حل و فصل امور را خدا ( کتاب خدا ) و پیامبر ( سنت پیامبر ) می داند پس اگر ولایت مطلقه فقیه جزئی از دین است باید دلیل نقلی از کتاب و سنت داشته باشد ، وگرنه بدعت است"

     

    پاسخ شایعه

    * در اثبات ولایت مطلقه فقیه دلایل عقلی و نقلی صریح و معتبری وجود دارد
    * نویسنده به جای پاسخ عقلی به دلایل عقلی ، از پاسخ نقلی استفاده نموده است
    * موارد مطروحه وی عموما فاقد اصالت و سند  می باشند

    پاسخ به شبهات ، به ترتیب شماره در متن شبهه

    1. در هیچ یك از روایات ، اصل جواز قیام نفی نشده بلكه منع به خاطر جهاتی بوده كه در لینک زیر اشاره شده است
    در مقابل ، روایات زیادی داریم كه قیام قبل از ظهور حضرت مهدی (ع) را خبر و مورد تأیید قرار می دهد
    پیامبر اكرم (ص)‌
    مردمی از مشرق قیام می كنند و زمینه حكومت مهدی را فراهم می سازند
    همچنین قیامهایی قبل از ظهور صورت گرفته و مورد تأیید ائمه قرار گرفته است مانند قیام "زیدبن علی پسر حضرت سجاد (ع)" ، قیام "حسین بن علی شهید فخّ" ، قیام "مختار" ، قیام "توابین"
    لذا نه تنها قیام بلامانع است ، بلکه تشکیل حکومت نیز ضروریست

    2. در اثبات لزوم تشکیل حکومت و وجوب اطاعت مطلق از رهبر غیر معصوم دلایل بسیار است که به نقل این روایت از امام صادق (ع) بسنده می کنیم
     »
    مردم باید به كسانی از شما (شیعیان) كه حدیث و سخنان ما را روایت می‏كنند و در حلال و حرام ما به دقت می‏نگرند و احكام ما را به خوبی باز می‏شناسند (عالم عادل)، مراجعه كنند و او را به عنوان حاكم بپذیرند. من چنین كسی را بر شما حاكم قرار دادم. پس هرگاه به حكم ما حكم كند و از او پذیرفته نشود، حكم خدا كوچك شمرده شده و بر ما رد شده است و آن كه ما را رد كند، خدا را رد كرده است و چنین چیزی در حد شرك به خداوند است« . 
    اصول كافی، دارالتعارف، 1401ق، ج 1، ص 67 

    3. حكومت جدا از مسئله عصمت است و حكومت یك نیاز همیشگی برای تمامی جوامع انسانی است
    لوازم آن نیز یكسان است و نمی توان در این خصوص بین تصدی حكومت توسط معصوم و غیر معصوم در حوزه اختیارات فرقی نهاد مگر تا حدی كه خود معصومین و وحی الهی تصریح كنند

    4. اتفاقا ولایت فقیه همان ولایت معصوم است و برای اثبات آن ، روایت امام صادق (ع) که در بند 2 ذکر شد ، کفایت می کند

    5. نویسنده در اینجا مغلطه نموده و و در ادامه ، شرایط ولی فقیه را نیز برای اثبات کلامش ، ناقص درج کرده است . شرایط ولی فقیه
     
    الف) فقاهت یا اجتهاد مطلق 
    ب) عدالت و تقوا 
    ج) شجاعت , قدرت مدیریت، تدبیر، و توان اداره كلان جامعه 

    http://porseman.org/q/show.aspx?id=24948

    6. همانطور که در موارد قبل گفته شد ، اداره حکومت با بحث عصمت تفاوت دارد و امام صادق(ع) در روایت ذکر شده در بند 2 ، تایید می نمایند که علمای عادل احکام الهی را "به خوبی" می شناسند
    لذا فرض اولیه در ادعای ذکر شده مردود است و طبعا نتیجه گیری نیز غلط می باشد

    7. دلایل نقلی ولایت فقیه در قرآن و روایات
    جای بسی شگفتیست که نویسنده از آیه ای برای رد ولایت فقیه یاد کرده که از صریح ترین آیات در اثبات آن است
    "...
    از خداوند و پیامبر و اولو الامرتان اطاعت کنید"  (نساء آیه 59) 
    و در روایت نیز
    الف) مقبوله عمر بن حنظله 
    ب) مشهوره ابو خدیجه 
    ج) توقیع شریف 
    اثبات عقلی و نقلی لزوم ولایت مطلقه فقیه به صورت مشروح


    حق جو و حق طلب باشیم

     لینک مطلب جهت انتشار:    http://shayeaat.ir/post/196

    پنجشنبه 28 اسفند 1393
  • فرم ارسال نظر
     
    لبخندناراحتچشمک
    نیشخندبغلسوال
    قلبخجالتزبان
    ماچتعجبعصبانی
    عینکشیطانگریه
    خندهقهقههخداحافظ
    سبزقهرهورا
    دستگلتفکر
    نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
    نظرات مطلب

شایعات

بررسی و تحلیل موارد شایع و منتشر شده در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی

منوی کاربری